Iarrann na hAirí O’Brien agus O’Donnell tuairimí an phobail ar na dréacht-treoirlínte do lonnaíochtaí inbhuanaithe agus dlúth
- Foilsithe: 31 Lúnasa 2023
- An t-eolas is déanaí: 12 Aibreán 2025
Tacóidh treoirlínte le tithíocht dhlúth agus éagsúil amach anseo
• Tá sé mar aidhm ag Treoirlínte Nua d’Údaráis Phleanála freastal ar riachtanais tithíochta na dteaghlach níos éagsúla agus níos lú
• Tá sé mar aidhm ag treoirlínte tacú le ‘tithíocht ar a ndoras féin’ agus dearadh tithíochta nuálaíoch sofhreagrach i bpobail
D’iarr an tAire Tithíochta, Rialtais Áitiúil agus Oidhreachta, Darragh O’Brien TD agus an tAire Stáit le freagracht as Pleanáil agus Rialtas Áitiúil Kieran O’Donnell TD inniu tuairimí an phobail ar dhréachtbheartas atá dírithe ar lonnaíochtaí níos inbhuanaithe agus níos dlúithe a chruthú agus chun tacú leo. cineálacha tithíochta níos éagsúla.
Agus na Dréacht 'Treoirlínte um Lonnaíochtaí Inbhuanaithe agus Dlúth d’Údaráis Phleanála' á bhfoilsiú le haghaidh comhairliúcháin, leag na hAirí béim ar gurb é aidhm an chomhairliúcháin tuairimí a fháil ar bheartas náisiúnta nua a thacaíonn le tithíocht níos dlúithe agus níos éagsúla i ngach lonnaíocht, soláthar méadaithe tithíochta agus breis tithíochta. rogha.
Leathnóidh na dréacht-treoirlínte ar bheartas an Rialtais sa Chreat Pleanála Náisiúnta, go háirithe beartais maidir le dlúthfhás agus maidir le cruthú áiteanna uirbeacha tarraingteacha, inchónaithe, dea-dheartha agus ardchaighdeáin.
Tar éis an chomhairliúcháin, cuirfear leis na treoirlínte críochnaithe, atá le foilsiú i mí Dheireadh Fómhair 2023, ar - agus nuashonrófar - na Forbairtí Cónaithe Inbhuanaithe i gCeantair Uirbeacha: Treoirlínte d'Údaráis Phleanála (2009).
Ag seoladh an chomhairliúcháin inniu, dúirt an tAire O’Brien:
“Cé go bhfuil dul chun cinn á dhéanamh i gcónaí ar sholáthar tithíochta, cabhróidh an comhairliúchán poiblí seo lenár n-aidhm raon níos leithne de roghanna tithíochta a sholáthar chun freastal ar riachtanais dhaonra atá ag méadú agus atá éagsúil. Ba chóir go bhfreagródh tithíocht nua do riachtanais an daonra, go bhfeabhsódh sé pobail agus go n-éascódh sé bealach níos inbhuanaithe chun pobail a thógáil. Molaim don phobal cuidiú leis an mbealach chun cinn a mhúnlú agus tionchar a imirt ar fhorbairt inbhuanaithe cónaithe ina bpobail.’’
Díríonn an cur chuige beartais atá molta ar an idirghníomhú idir dlús cónaithe, caighdeáin tithíochta agus dearadh cáilíochta agus cruthú áite. Molann sé:
• raonta dlúis a fhreagraíonn do mhéid na lonnaíochta (m.sh. cathracha, bailte móra, bailte beaga agus meánmhéide) agus ceantar ginearálta i ngach lonnaíocht (i.e. ceantair lárnacha, uirbeacha agus fo-uirbeacha nó imeallacha)
• an dlús cónaithe is airde ag na láithreacha uirbeacha is lárnaí agus is inrochtana, agus foirmeacha forbartha uirbeacha níos dlúithe agus níos inbhuanaithe ar an iomlán. Sonraítear sa chur chuige tosaíochta beartais gur cheart dlúis an-arda a fhorbairt ar bhonn plean amháin.
• solúbthacht níos fearr i gcaighdeáin dearaidh do thithíocht ar nós faid deighilte foirgneamh agus caighdeáin spáis oscailte. Tá sé seo ag tacú le tógáil níos dlúithe ‘tithíocht féin-dorais’, in éineacht le forbairtí traidisiúnta tithíochta agus árasáin.
I measc na bpríomh-mholtaí le haghaidh comhairliúcháin tá:
• Dlús Tithíochta: chun fás dlúth a bhaint amach, agus ag léiriú éagsúlacht na lonnaíochtaí agus na gcomhthéacsanna lonnaíochta ina dtarlaíonn forbairt chónaithe, molann an cur chuige atá beartaithe raonta dlúis do chathracha, bailte cathrach, bailte móra (daonra 10,000+), bailte beaga agus meánmhéide (> daonra 1,500 go 10,000) agus bailte agus sráidbhailte tuaithe (daonra >1,500).
• Caighdeáin tithíochta: ag aithint réamhaisnéis suntasach fáis an daonra agus déimeagrafaic athraitheacha, agus chun fás dlúth a bhaint amach, ba cheart go n-éascófaí samhlacha tithíochta meándlúis, in éineacht le forbairtí tithíochta agus árasán traidisiúnta. (Tá sonraí sna Nótaí don Eagarthóir)
• Dearadh ardchaighdeáin agus cruthú áite: leagann na treoirlínte amach táscairí cáilíochta deartha agus cruthú áite, ar cheart iad a chur i bhfeidhm agus iarratais phleanála aonair á n-ullmhú agus á mbreithniú. I measc na samplaí de seo d’fhéadfadh gluaiseacht inbhuanaithe agus éifeachtach, meascán agus dáileadh úsáidí talún, comhtháthú sócmhainní nádúrtha agus bonneagar glas agus foirm thógtha.
Dúirt an tAire Stáit do Phleanáil agus Rialtas Áitiúil, Kieran O’Donnell TD:
"De réir mar a leanaimid ag cur le soláthar na tithíochta inacmhainne, tá sé tábhachtach go ndéanaimid amhlaidh ar bhealach inbhuanaithe ag baint leasa as dea-chleachtas agus ag cinntiú go dtarlaíonn an cineál ceart forbartha sna láithreacha cearta.
Díríonn na treoirlínte molta seo ar dhlús cónaithe, ar chaighdeáin tithíochta agus ar dhearadh cáilíochta agus é mar aidhm leo éascú a dhéanamh ar chruthú áiteanna uirbeacha tarraingteacha, inchónaithe, dea-dheartha agus ardchaighdeáin.
Mholfainn do dhaoine a dtuairimí a thabhairt dúinn le gur féidir linn an soláthar tithíochta a mhéadú amach anseo ar bhealach inbhuanaithe, bunaithe ar an gcleachtas pleanála is fearr.”
Is féidir aighneachtaí ar an gcur chuige beartais atá beartaithe a dhéanamh suas go dtí 5pm an 5 Deireadh Fómhair 2023. Cuirfear gach aighneacht san áireamh agus na Treoirlínte um Shocraíochtaí Inbhuanaithe agus Dlúth d’Údaráis Phleanála, a fhoilseofar i Meán Fómhair 2023, á dtabhairt chun críche.
CRÍOCH
NÓTAÍ DON EAGARTHÓIR
• Tá cóip de na Dréacht-Treoirlínte um Lonnaíochtaí Inbhuanaithe agus Dlúth d’Údaráis Phleanála ar fáil anseo.
• Chun aighneacht nó tuairim a dhéanamh seol ríomhphost chuig: nrupconsultation@housing.gov.ie nó scríobh chuig:
Comhchomhairle ar Threoirlínte Lonnaíochta Inbhuanaithe
An Rannóg Pleanála Náisiúnta, Réigiúnach agus Uirbeach
An Roinn Tithíochta, Rialtais Áitiúil, agus Oidhreachta
Teach an Chustaim
Baile Átha Cliath 1
D01 W6X0
• Caighdeáin tithíochta: ag aithint an réamhaisnéis suntasach fáis daonra agus ag athrú déimeagrafaic, agus chun fás dlúth a bhaint amach, ba chóir go n-éascófaí samhlacha tithíochta meándlúis, taobh le forbairtí traidisiúnta tithíochta agus árasáin. I measc na gcaighdeán atá sna dréacht-treoirlínte tá:
o Scaradh: íosachar idirscartha de 16 mhéadar idir fuinneoga codarsnacha a fhreastalaíonn ar sheomraí ináitrithe ar chúl nó ar thaobh tithe, aonaid dhéphléacsacha agus aonaid árasáin, le soláthar do laghdú breise i gcúinsí áirithe.
o Spás Oscailte Príobháideach: soláthar spás oscailte príobháideach íosta de:
teach 1 leaba 20 méadar cearnach
teach 2 leaba 30 méadar cearnach
teach 3 leaba 40 méadar cearnach
teach 4 leaba + 50 méadar cearnach
le forálacha le haghaidh laghduithe breise i gcás ina gcuirtear méid coibhéiseach de spás oscailte leathphríobháideach ar fáil in ionad spás oscailte príobháideach.
o Spás Oscailte Poiblí: ceanglas spás oscailte poiblí d'fhorbairt nua cónaithe i bpleananna forbartha reachtúla gan dul thar 10% d'achar iomlán an láithreáin, agus soláthar le déanamh do pháirceanna poiblí i bpleananna forbartha.
o Páirceáil: páirceáil i gceantair uirbeacha níos inrochtana a íoslaghdú, a laghdú go suntasach nó a dhíchur go hiomlán bunaithe ar shuíomh agus rochtain ar iompar poiblí. Na riachtanais pháirceála d'fhorbairt chónaithe nua i bpleananna forbartha reachtúla le bheith ina n-uaschaighdeáin.
• Cuirfidh na Treoirlínte, nuair a dhéanfar foilsiú orthu, bun le Treoirlínte Airí faoi Alt 28 den Acht um Pleanáil agus Forbairt 2000, arna leasú. Forálann Alt 28 go dtabharfaidh údaráis phleanála agus an Bord Pleanála aird ar threoirlínte an Aire agus go gcuirfidh siad i bhfeidhm aon cheanglais shonracha maidir le beartas pleanála (SPPRanna) de na treoirlínte, de réir bhrí Alt 28(1C) den Acht um Pleanáil agus Forbairt 2000 (arna leasú), i gcomhlíonadh a bhfeidhmeanna.
• Faoin Dréacht-Bhille um Pleanáil agus Forbairt (Leasú) 2022 de chuid an Rialtais, déanfar na treoirlínte agus na treoracha beartais seo ón Aire a nuashonrú chun Ráitis Pleanála Náisiúnta a fhoirmiú. Faomhfaidh an Rialtas na Ráitis Pleanála Náisiúnta agus beidh ailíniú le Beartais agus Bearta atá iontu éigeantach, sa mhéid is go mbeidh ceanglas ar phleananna eile a bheith comhsheasmhach go hábhartha leo. Leagfaidh Treoir Beartais Ghaolmhara amach conas is féidir na beartais seo a chur i bhfeidhm. Tabharfaidh sé seo soiléireacht agus comhsheasmhacht níos fearr do na háiteanna ina n-idirghníomhaíonn polasaí agus treoir náisiúnta leis an gcóras pleanála.